Zveľaďovanie bohatstva intelektovo nadaných
Odborníci tvrdia, že v Európe je každé
piate dieťa nadané.
Skutočne intelektovo nadaných
detí pribúda. Mnohé deti už v predškolskom veku často vedia čítať, písať
paličkovým písmom a zvládajú jednoduché matematické úkony.
Pôsobí tu viacero
faktorov:
٭ mladí ľudia sa rozhodujú pre dieťa v zrelšom
veku
٭ rodičia majú vyššie vzdelanie
٭ rodičia majú 1 - 2 deti, môžu sa im
venovať
٭ na deti pôsobí veľa stimulov a to
pôsobí na rozvoj ich inteligencie, intelektových schopností
V klasických
triedach práca s nadanými žiakmi, ktorí majú špecifické
potreby, nie je efektívna. Na Slovensku každý rok pribúda
minimálne jedna škola, ktorá otvára triedu pre nadané deti (Nitra, Košice,
Ružomberok, Rimavská Sobota, Topoľčany,...)
V uvedených
školách sa pracuje pod gestorstvom
PhDr. Jolany Laznibatovej, CSc.
autorky projektu
alternatívnej starostlivosti o nadané deti, psychologičky,
výskumníčky, riaditeľky školy.
V triede pre nadané deti
sa pracuje
♠ podľa učebných plánov
a učebných osnov pre nadané deti schválených MŠ SR
♠ na princípoch analýzy, syntézy,
zovšeobecňovania a vyvodzovania záverov
♠ podľa špeciálnych učebníc určených pre
alternatívne vyučovanie
♠ kladie sa dôraz na
▲ výučbu cudzích jazykov
▲ informatiku
▲ nácvik písania paličkovým písmom
▲ samostatnú prácu žiaka
▲ didaktické hry, stimulačné, zábavné
cvičenia
▲ rozvíjanie verbálnych schopností
▲ seba hodnotenie, pochopenie, uvedomenie si
výkonového statusu