Schválené odborom kultúry SKNV pod číslom 68/80-Hr.
Informačný letáčik pre rodičov
Úspešné
zvládnutie školskej dochádzky predpokladá u každého dieťaťa, najmä v prvých
ročníkoch základnej školy, dobrú úroveň čítania, ktorá je vlastne základom pre získavanie
ďalších poznatkov v živote.
Nie
každé dieťa zvládne učivo v prvých ročníkoch bez problémov a mnohé zlyhávajú
práve v čítaní. Sú to deti, ktoré i napriek tomu, že sú rozumove
dostatočne vyspelé a nemajú výraznejšie problémy v ostatných predmetoch,
zlyhávajú v čítaní i napriek podpore a pomoci zo strany rodičov a pedagógov.
Ich ťažkosti sa prejavujú najmä pri správnom osvojovaní si základných hlások a
neskôr pri ich spájaní do slabík a do slov. Zrozumiteľnosť a rýchlosť čítania
sú oproti ostatným deťom toho istého ročníka menšie, dieťa sa i vo vyšších
ročníkoch doslova morí s čítaním. V kritických prípadoch, práve v dôsledku
takéhoto čítania a niekedy i písania (diktáty), dieťa opakuje ročník, ba stáva
sa, že je neraz považované aj za "nenormálne" a pedagógovia
ho navrhujú do osobitnej školy.
Pri
odbornom psychologickom vyšetrení, o ktoré nás obvykle žiada škola, lekár, ale
často i rodičia, zistíme, že u dieťaťa ide o tzv. "dyslexiu". Čo je to vlastne dyslexia
?
Podľa
oficiálnej definície, prijatej Svetovou neurologickou federáciou v roku 1968,
"vývinová dyslexia je špecifická porucha,
prejavujúca sa neschopnosťou naučiť sa čítať, napriek tomu, že sa dieťaťu
dostáva bežného výukového vedenia, má primeranú inteligenciu a sociokultúrnu príležitosť. Je podmienená poruchami v
základných poznávacích schopnostiach, pričom tieto poruchy sú často
konštitučného pôvodu". Inými slovami - dyslexia
je taká porucha, ktorá sa prejavuje už v počiatočných ročníkoch školskej
dochádzky, pričom jej náprava sa v bežných podmienkach školy dá pomerne
ťažko zvládnuť. U detí s takouto poruchou môžeme vidieť niektoré typické
zvláštnosti, ako napríklad : ťažkosti v poznávaní jednotlivých písmen, zámena
písmena za iné, tvarovo, prípadne zvukovo podobné (napríklad : b-d-p; a-e; m-n;
k-h; k-b; p-j; š-s; č-c;
a podobne). Ďalej sa stretávame s tým, že takéto deti majú ťažkosti v spájaní
hlások do slabík, slabík do slov, ťažko čítajú slová, v ktorých sa vyskytuje
skupina hlások (napríklad : stôl, tráva, plný, obdobie, hmla a podobne), ktoré
komolia, prípadne do slov vsúvajú hlásky, ktoré sa tam nevyskytujú. Dyslektické deti mávajú problémy v dodržiavaní
interpunkčných znamienok, nerešpektujú čiarky, bodky, otázniky, nevedia
rozlíšiť dĺžku hlások v slove. Po prečítaní textu nevedia často reprodukovať a
vlastnými slovami povedať obsah prečítaného. Podobných chýb, akých sa dopúšťajú
pri čítaní, dopúšťajú sa i pri písaní - čo však nie je pravidlom.
Čo
sa týka správania detí s poruchami čítania, zisťujeme, že k čítaniu majú
výraznú nechuť - do čítania ich treba vyslovene nútiť. U takéhoto dieťaťa
pramení odpor k čítaniu vlastne z jeho ťažkostí (chýba mu tak prepotrebný
zážitok úspechu, ktorý je u všetkých detí nezanedbateľným zdrojom chuti plniť
úlohy) a keďže nevie samé prekonať ťažkosti v čítaní, číta nerado a málo, tým
sa ešte viac prehlbujú jeho nedostatky v čítaní (ako je známe, osvojovanie si
základov čítania predpokladá sústavné trénovanie čítaním), chýba mu tak nácvik,
potrebný na zlepšenie kvality a rýchlosti čítania. Reakcia rodičov i
učiteľov býva zvyčajne taká, že dieťa napomínajú, prípadne i trestajú, čo
však nevedie k náprave, ale skôr ku zhoršeniu celkového stavu dieťaťa
a v konečnom dôsledku i k jeho neurotizácii.
Dieťa sa stáva nadmerne nepozorné, jeho pozornosť je horšia najmä ku koncu dňa,
na časté napomínanie reaguje vzdorom a rezignáciou, odmieta vypracúvať úlohy,
ba stáva sa, že začne chodiť i poza školu a podobne.
Na
záver by sme Vás chceli upozorniť, že dyslektických
detí je v našej populácii dosť. Ich porucha je vývinová a jej odstránenie
závisí od pomoci dospelých.
Ak
rodič zistí, že jeho dieťa má takúto poruchu v čítaní, mal by navštíviť
najbližšiu pedagogicko - psychologickú poradňu, kde
psychológ zabezpečí nápravu a rodičom odporučí, ako majú s dieťaťom ďalej
pracovať a zabezpečí i spoluprácu so školou formou usmernení a osobných
kontaktov.