Poruchy učenia
dyslexia Vývojová porucha, pri ktorej jedinec
zlyháva alebo má veľké ťažkosti pri učení sa čítať, ale aj pri samotnom
čítaní. Dyslexia je vrodená, alebo získaná
poškodením mozgu a vyskytuje sa pri 5 až 15 percentách žiakov 1. stupňa ZŠ.
Prejavuje sa výrazným spomalením
čítania, zámenou písmen s podobným tvarom
(b, d, m, n a. p.), zdvojeným čítaním
(najprv potichu, potom nahlas), neschopnosťou spájať slabiky do celých slov a
neschopnosť porozumieť a zreprodukovať čítaný text. Býva podmienená aj nedostatočnou
psychickou zrelosťou. Dyslexia sa zvyčajne
prejavuje spoločne s dysgrafiou a v polovici
prípadov aj s dysortografiou. Vyžaduje
psychoterapeutický zásah a konzultácie so psychológom. Venuje sa jej
zvláštna starostlivosť v tzv. dyslektických
triedach. Podľa toho, ktorá hemisféra mozgu prednostne sprostredkováva
čítanie, môžeme rozlíšiť dyslexiu P-typ a dyslexiu L-typ. dyslexia P-typ Typ dyslexie, pri ktorej je čítanie sprostredkované
prednostne pravou hemisférou mozgu. Deti postihnuté týmto typom dyslexie
čítajú dosť presne ale pomaly a trhane.
Typ dyslexie, pri ktorej je čítanie sprostredkované
prednostne ľavou hemisférou mozgu. Deti postihnuté týmto typom dyslexie
čítajú rýchlo, ale s množstvom chýb. dyskalkúlia Je porucha matematických schopností. Ide o špecifické
postihnutie schopnosti počítať, ktoré nemožno vysvetliť mentálnou retardáciou
ani nevhodným spôsobom vyučovania. Porucha sa týka najmä ovládania základných
počtových úkonov: sčítania, odčítania, násobenia a delenia. Dieťa má
napríklad problémy so sčítavaním a odčítaním čísel v stĺpcoch, nechápe rad
čísel 1, 2, 3… v prirodzenom usporiadaní, zamieňa si tvarovo podobné čísla,
nesprávne zapisuje viacciferné čísla, nechápe pozičnú číselnú sústavu, má problémy
s odčítaním dvojciferných čísel s prechodom cez desiatku, má problémy s
číslami, v zápise ktorých sú nuly, atď. dysgrafia Porucha písania, pri ktorej žiak zamieňa podobne
vyzerajúce písmenká, napríklad o za a, alebo písmenká rovnako znejúce,
napríklad f za v, g za k, s za z a podobne. Niekedy písmenká alebo slabiky
prehadzuje, namiesto b píše d, čím vznikajú slovné skomoleniny. Dieťa
nedodržiava diakritické znamienka (bodky, čiarky, dĺžne), alebo ich
umiestňuje na nesprávnom mieste, zle rozlišuje krátke a dlhé samohlásky, ale
aj slabiky dy-di, ty-ti, ny-ni. Problémy môže mať aj s rozlišovaním sykaviek, s
pridávaním a vynechávaním písmen či slabík, nezvládnutím hraníc slov v písme.
Týchto chýb sa žiak dopúšťa opakovane, nejde iba o náhodný výkon. dysortografia Porucha postihujúca pravopis. Dieťa má oslabenú schopnosť
zvládnuť gramatické formy, často najmä dôsledkom znížených intelektových
schopností. Hlavný rozdiel medzi dysgrafiou a dysortografiou je v tom, že dieťa dysgrafické
ovláda gramatické pravidlá, dokáže gramatické javy dobre zdôvodňovať a v
tomto smere väčšinou chyby nerobí. Naproti tomu dieťa dysortografické
ťažko chápe gramatické poučky, tieto pri písaní nedokonale uplatňuje, píše
foneticky. Tieto deti obvykle čítajú lepšie, ako píšu. |