Prečo APROGEN

 

Počas 40 rokov jednotnej školy v našom školskom systéme sa pristupovalo prakticky ku všetkým žiakom v škole ROVNAKO, a to i napriek tomu, že sme už od narodenia individuálne odlišní. Vychádzalo sa z premisy „všetkým rovnako – rovnakým dielom“ a zabúdalo sa na to, že niektorí jedinci vyžadujú niečo naviac.

 

V 60 – rokoch prebehla skoro vo všetkých školských systémoch, najmä v Európe, radikálna REORGANIZÁCIA. Začali sa otvárať výberové triedy a školy so zameraním na matemetiku, prírodné vedy, šport, jazyky, atď.

 

Napriek tomu zostávala bokom ešte veľká časť NADPRIEMERNE NADANÝCH ŽIAKOV – s VYSOKÝM VŠEOBECNÝM INTELEKTOVÝM POTENCIÁLOM, ktorým sa nevenovala väčšia pozornosť. Tieto deti so schopnosťou podávať napriemerné výkony sú označované aj ako deti so ŠPECIÁLNYMI VÝCHOVNO-VZDELÁVACÍMI POTREBAMI, t.j. vyžadujúcimi iný typ vzdelávania a výchovy, než aký môže klasická bežná trieda poskytnúť.

 

Upozornenie odborníkov na to, že sa zanedbáva táto najkvalitnejšia časť populácie, tvoriaca 3–5%, ktorá je považovaná za strategické bohatstvo každej spoločnosti, viedlo k tomu, že sa potreba starostlivosti o nadaných riešila aj na úrovni programového vyhlásenia vlády.

 

Projekt starostlivosti o intelektovo nadané deti v podmienkach ZŠ sa v SR začal realizovať od školského roka 1993/1994.

 

Osobnostné dimenzie intelektovo nadaných detí

 

& nadpriemerne vysoká úroveň všeobecných rozumových schopností, často v kombinácii s vyhranenými záujmami a schopnosťami v špecifickej oblasti( matematika, biológia, zoológia, ...)

 

& zvýšená citlivosť, istá emocionálna a sociálna nevyrovnanosť

 

& vynikajúca pamäť

 

 

Intelektovo nadané deti sú AKTÍVNE, ZVEDAVÉ, RÝCHLO CHÁPU:

 

- okolo 3. – 4. roka sa naučia čítať písmená

- približne v 5. roku čítajú celé súvislé texty

- pracujú s číslicami, sčitujú, odčitujú (najmenej do 20),   poznajú význam záporných hodnôt

 

 

Systém vzdelávania v programe APROGEN

 

V triedach sa postupuje podľa platných učebných osnov. Učebné plány možno variovať podľa potrieb.

 

Výučba je obohatená o

CUDZÍ JAZYK ( 1. cudzí jazyk od 1. ročníka + 2. cudzí jazyk od 5. ročníka)

 

INFORMATIKU

 

OBOHATENIE

 

Ide o SYSTÉM CELODENNEJ STAROSTLIVOSTI, kde záujmové krúžky sú prispôsobené špecifickým záujmom detí. V popoludňajších hodinách prebiehajú krúžky v rámci činnosti ŠKD – napr. šachová logika, ekológia, LEGO, práca s počítačom, spisovateľský krúžok a pod.